The fairness and ugliness - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Ellie Leenders - WaarBenJij.nu The fairness and ugliness - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Ellie Leenders - WaarBenJij.nu

The fairness and ugliness

Blijf op de hoogte en volg Ellie

05 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

Na een weekje Hobart, waarin we probeerde het beste ervan te maken (door bier- en wiskeyproeverijen te beproeven, de beroemde gevangenis streek Port Arthur en enkele galerijen en musea te bezoeken en het uitgaansleven van Hobart te bedansen) was ik klaar met Wicked (het bedrijf waarbij we onze karige campervan hadden gehuurd) en Hobart. Ik wilde terug naar Melbourne, wat even als mijn thuis voelde. Maar na een paar dagen vond ik in Melbourne alweer een lift richting Sydney en kwam er dus weer een afscheid van mijn maatjes in Melbourne.

Samen met twee Duitse jongens ben ik naar Canberra gereden. Canberra is de hoofdstad van Australie, maar dat je niet afleiden van de stad zelf. Het is een klein stadje met als hoogtepunt het Parlement House. Als echte touristen hebben we hier even een fotografisch bezoekje aan gebracht. Daarna hebben we nog een aantal gallerijen bekeken en hebben onze weg vervolgd richting Kangeroo Valley (waar notabene geen enkele kangeroo te bekennen was, maar daarin tegen stikte het van de wambats).

Met een paar pannekoeken als ontbijt hebben we onze weg vervolgd richting Jervis Bay National Park. Dit park had een veelzijdig aan mogelijkheden: van hike tot chillen aan de beach, kortom heerlijk! 's Avonds zijn we door gereden naar Woolongong en hebben hier met een paar andere campervans de avond door gebracht.
De volgende ochtend hebben de jongens me in Sydney afgedropt en werd ik weer herenigd met een paar maatjes (Maarten, Andrew en Lisa) die ik in Adelaide heb ontmoet. Met behulp van een paar drankjes en live-muziek hebben we elkaar weer op de hoogte gebracht van onze beleefde avonturen.
Samen hebben we nog een bezoekje gebracht aan de Blue Mountains. De bergen hebben de kleur te danken aan de ecalyptus bomen, die een blauwachtige olie afscheiden en in de lucht komt te hangen wat een magische effect gaf. De lelijkheid van de bergen was te kenmerken aan de afgefikte boomstronken, die afgelopen oktober de bosbranden in Sydney helaas maar gedeeltelijk hadden overleefd. Samen met Andrew en Lisa hebben we nog in de waterval gezwommen die uiteindelijk uitte in een afstrooming van enkele honderde meters, magisch!

's Avonds hebben met een aantal backpackers van ons hostel 2,5 uur heerlijk acapella-karaoke in de rokersruimte van een Ierse pub gezongen, met als hoogtepunt the Bohemian Rhapsody van Queen met onze eigen muzikale intermezzo's.

Voordat ik mijn grote sprong over de Stille Oceaan waagde, heb ik nog met Loes afgesproken in Sydney. Zij heeft me weer op de hoogte gebracht van alle ontwikkelingen van Heusden en omstreken en ik (in ruil daarvoor) alle tips and tops van de oost kust gegeven.

Op woensdag 26 februari was het dan eindelijk zover. Eindelijk mocht ik dan ook naar het land van de onbeschrijvelijke natuur, exterme sporten en de Lord of the Rings avonturen! Na een hereniging met Ditta hebben we samen de volgende dag ons paleisje oftewel onze campervan opgehaald. En natuurlijk is het altijd weer zeik, als je met Ellie Leenders reist. Na eerst een zoektocht van ongeveer ander halve uur, hadden we dan eindelijk de office van het campervan bedrijfje gevonden. Chaos met een service is de juiste omschrijving voor de office. De waterkraan van campervan die voor ons gereserveerd was, was kapot. Na 5,5 uur in de office te hebben gehangen, kregen we dan uiteindelijk een andere campervan toegewezen. Weliswaar een betere, luxere en navigerende campervan! Na een korte rij instructie (dat we toch wel echt aan de linkerweg helft moesten rijden) en verzekeringspapier (een ezel probeert zich namelijk niet twee keer aan dezelfde steen te stoten) zijn we vertrokken voor onze roadtrip! Ik was al meteen onder de indruk van de omgeving en de daarbijhorende diversiteit van natuur. Vanuit Christchurch zijn we meteen door gereden naar Kaikoura. Hier hebben we met een pilsje geproost op onze eerst wild-kampeer ervaring in Nieuw Zeeland.

De volgende dag hebben we wat sight-geseet door Kaikoura door onder andere de seal colony's te bezoeken. Heel veel meer kan ik hier niet van maken: minuten lang naar deze domme maar daardoor schattige beesten kijken. 's Avonds hebben we nog met twee Duitse backpackers in de campervan gechillt op een campingspot, wat uiteindelijk ons met het vandalisme van Nieuw Zeeland in contact bracht. Uit het niets begonnen er namelijk een paar personen op de campervan van de twee jongens in te rammen. De politie kwam na een telefoontje ter plaatsen, terwijl de vandalen zich verplaatsten. De politie heeft ons naar een andere campingspot gebracht en waar we onze schrik de baas probeerde te blijven.

Na een rusteloze nacht hebben we allen weer de draad opgepakt en zijn we wat gaan wandelen door de natuur gebieden van Kaikoura, voordat we met wilde dolfijnen gingen zwemmen. Met een volledige wetsuit en snorking gear waren we helemaal zwemmen-met-dolfijnen-proof. Nadat we zo'n 50 dolfijnen in een groep hadden gespot, had onze schipper ons van zijn boot afgegooid. En met als kers op de taart kwam aan het einde van onze waterbad-sessie nog zo'n 300 - 400 dolfijnen ons voorbij racen!

Na een warme douche te hebben genomen (want de oceaan was behoorlijk koud) zijn we doorgereden naar Koromiko. Daar hebben we onze nacht door gebracht op een free-camping spot met welgeteld 25 andere campervans. Deze campingspot lag langs een snelweg, vliegveld en spoortrack; de veelzijdigheid van het vervoer in Nieuw Zeeland werd een feit.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Blenheim en hebben na een autocheck (we hadden namelijk een disco op ons dashboard) een drietal cellar doors bezocht met als gevolg dat we een aantal heerlyke wijnen hebben mogen proeven. Dat het herfst begint te worden in Nieuw Zeeland werd meteen al duidelijk: onze eerste hagel- en onweersbui was aanwezig.

Op onze weg richting Nelson passeerde we de Pelourus Bridge en deze moest natuurlijk bedoken worden. Verfrissend en cool is de juiste omschrijving voor deze ervaring. Op het moment zijn Ditta en ik in Nelson en hebben alweer een aantal dingen vast gelegd, zoals de ferry naar het Noorder Eiland en ons kayak adventure in het Abel Tasman National Park. Nieuw Zeeland biedt een overschot aan avonturen, dus nu voor ons de taak om het allemaal in zeven weken te proppen. Een hele taak aangezien de tijd hier voorbij sjeest!

Liefs Ellie